rss
email
twitter
facebook

Monday, May 24, 2010

KEMALANGAN JALANRAYA- Kita akan sedar bila..


MMm..sebenarnya topik ni mungkin korang anggap dh lapok atau hari2 dengar..bosan..iyelaa..bukak paper je terpampang berita yg setiap hari ada saje yg mati katak terlibat dalam eksiden.

Tp aku rasa terpanggil utk wat entry ni utk berkongsi sket apa yg aku rasa..

..............................................................................................................
Apa sbbnye yg menjadi punca banyak sangat jadinya eksiden terutamanya yg melibatkan kematian??iyelaa..kalu dh ajal memangla tak dapat nak elak..tapi sebab musababnya kat tangan kita yg melakukannya, betul tak?? Mengikut statistiknya kebanyakkan eksiden maut berlaku adalah disebabkan LAJU..aku ulang lagi...LAAJUU..

Antara punca2 lain yg dikira popular adalah seperti :

1. Pemandu tak cekap sbb takde lesen.
2. Mengantuk.
3. Keadaan kenderaan (tayar, minyak hitam,brek) yg tak sempurna.
4. Keadaan jalan raya (selekoh, bukit,) yang mengancam.
5. dan 1001 lagi sebab kalu nak fikir..

Tapi aku tetap sokong dgn kenyataan aku yg mula2 bahawa memandu dgn laju memang penyumbang besar kepada byk kes..Tapi dorang pun ada alasan gak kenapa nak bawak laju cam ribut..antaranya:

1. "dah bro tu cucuh aku dari belakang..panas la aku!!..ingat aku kancil takleh speed ke.."
2. "Bang, kalu beli kete mahal gini tapi bawak siput 70km/j, baik buat frame kat rumah je..."
3. "Ada meeting la sedara..urgent ni..antara hidup dan mati u..!"
4. "Aku punya pasal la..kalu mati pun aku bukannya kau!!"

Apapun alasan yg dorang bagi tetap tak boleh diterima..sebab kalau haiwan seperti lembu di bawah ni yg mati mungkin korang tak bape nak kesian..



tapi kalu insan yang malang dan tak bersalah terbabit dalam tragedi yang korang cipta tak ke sadis...cuba bayangkan kalu benda ni menimpa ke atas anak, isteri dan keluarga kita.....



Beringatlah sesungguhnya MALANG TIDAK BERBAU...ingatlah orang yang tersayang dan...hutang yg banyak lagi tak setel....

8 orang baru nak pergi PLKN.. isk isk..:

kenwooi said... [Reply]

road accidents can be really fatal =/

Sky0ne said... [Reply]

blame it on formula 1...LOL

J said... [Reply]

I would say, blame it on self ego...bawak la lambat lambat..but too slow cause accident too...

suhaisweet said... [Reply]

@kenwooi 100% aggreed dude..

suhaisweet said... [Reply]

@J too slow also so dangerous...be moderate

suhaisweet said... [Reply]

@Sky0ne Haha..kene wat satu lg sepang circuit utk public race kot..

rohairy said... [Reply]

kdg2 kita sudah cukup berhati2 tp pemandu dari arah bertentangan plak yg bwk masalah.... sy sekeluarga pernah terlibat ngan 1 kemalangan di mana pemandu dari arah bertentangan tiba2 diserang sawan.... kami plak yg menjadi mangsa...

suhaisweet said... [Reply]

@rohairy Berdoalah semoga kita dilindungi dari kelalaian kita n org lain..

Not Obsolete Yet. So Grab It!

One Step Ahead . No Turning Back